… in gesprek met Danmel

Gekker op oude melkbussenwagens dan op RMO-trailers

Danmel Transport verzorgt het melktransport van veehouder naar fabriek en van fabriek naar fabriek. Het bedrijf rijdt met RMO-trailers uitsluitend voor CONO Kaasmakers (bekend van Beemsterkaas) en Klaverkaas. Het transport in zowel Noord- als Zuid Holland en Friesland, gaat 24/7 door. Danmel Transport bestaat sinds 1 januari 2003 en is gevestigd in Oosthuizen, een dorp in de gemeente Edam-Volendam, Noord-Holland.

RMO-gespecialiseerd

Danmel Transport is volledig gespecialiseerd in RMO vervoer.  “Dat doen we met 5 trekkers met oplegger en 2 motorwagens” vertelt eigenaar Mart de Waard. “Een van de vrachtwagens rijdt op liquid natural gas (Lng) en levert ongeveer 20 procent CO2-reductie op ten opzichte van diesel. Het intra transport van room, ondermelk en rauwe melk voor de coöperatie CONO, doen we met 1 trekker met oplegger.”

Hoge kwaliteitseisen

Voor het beheersen en sturen van de goederenstroom is RMO heel belangrijk. “Wij hebben de plicht” gaat Mart verder, “om melk binnen een bepaalde tijd op te halen bij de veehouders. Dat vraagt veel van een RMO als het gaat om betrouwbaarheid, zekerheid en kwaliteit. RMO’s dienen daarom duurzaam, veilig en  onderhoudsvriendelijk te zijn én uitstraling hebben. Je wilt immers met goed materieel en vriendelijke chauffeurs netjes voor de dag komen bij je klanten. “

Tevreden chauffeurs

Mart vertelt zich helemaal happy te voelen als de dag verloopt als gepland. Het doet hem goed wanneer de klant tevreden is en chauffeurs een pluim van bewoners krijgen voor voorbeeldige rijgedrag.  Mart: “Een tevreden chauffeur is een chauffeur die ook zijn verantwoordelijkheid neemt en rekening houdt met anderen. “

Constante kwaliteit

Danmel Transport verzorgt naast alle RMO ook het Intra transport van de melkfabrieken. Mart: “Wij leveren dan op afroep producten aan de fabrieken en zorgen dat de kwaliteit van het product bij afleveren hetzelfde is als bij inname.  Naast een strakke planning zijn goed materieel en gemotiveerde chauffeurs cruciaal.”

Klik met Frans klein Tank 

Over goed materieel kan Mart kort zijn. Hij weet van zichzelf dat hij niet een makkelijke klant is. “Ik heb een goede klik met Frans klein Tank van MCT” gaat hij verder. “Zijn oplossingen onderscheiden zich van andere RMO’s omdat de mensen van MCT zeer goed luisteren naar de wensen van de klant. Afspraken die we maakten bij de bestelling van onze 1e oplegger zijn allemaal stipt nagekomen. Dat is voor mij zeer belangrijk. Ik heb in het verleden wel anders meegemaakt. Na onze goede ervaringen met MCT hebben we er direct nog 2 bij bestelt.”

Van chassisoplegger naar zelfdragend

Mart vertelt met een knipoog dat hij ondanks zijn goede ervaringen met MCT eigenlijk gekker op melkbussenwagens is dan op RMO’s. Mart legt uit dat het natuurlijk erg belangrijk is dat je met je tijd meegaat. Daarom is hij destijds al overgestapt van chassisopleggers naar de zelfdragende opleggers van MCT. Als eigenaar van de bekende blauwe kaaswagens van Beemster/Klaver met hun glimmende RMO-trailers, heeft hij daar nog geen seconde spijt van gehad.